У вас з’явилися ідеї для бізнесу? Відмінно! Прийшов час дати раду в бізнес-план. Вам незрозуміло, навіщо витрачати на це час? Відповідь проста – без конкретного плану, жодна, навіть сама чудова ідея, не принесе вам очікуваного прибутку. Не знаєте як його написати? Прочитайте цю статтю і все стане зрозуміло!
Що таке бізнес-план?
Як видно з назви, бізнес-план – це програма дій для вашого підприємства, яка частіше за все складається у вигляді документа. План містить перспективну концепцію розвитку компанії. Якою ж має бути ця програма? Зазвичай в бізнес-плані в усіх подробицях викладають короткострокові і довгострокові цілі проекту.
Також в нього включають і опис продуктів або послуг, які хочуть виробляти або продавати. Готовий документ також повинен містити аналіз можливостей і способів досягнення цілей, які можна буде застосувати в конкретному підприємницькому секторі.
Якщо сформулювати коротко, що таке бізнес-план, то можна сказати, що він відповідає на чотири основні питання:
- Хто буде відкривати власне підприємство?
- Що є предметом запланованого проекту?
- Яким чином це буде реалізовано?
- Скільки це буде коштувати?
Створення бізнес-плану перший етап планування нового, або вже існуючого підприємства.
Навіщо створювати бізнес-план?
Якщо ви ставите питанням про сенс створення бізнес-плану, обов’язково прочитайте причини, зазначені нижче:
Упорядкування інформації – фіксування ідей на папері допоможе вам організувати те, що у вас в голові. Завдяки цьому ви зможете поглянути на свою бізнес-ідею з боку.
Збір інформації – найважливіше завдання бізнес-плану – отримання відомостей, необхідних для прийняття правильного рішення, як для старту, так і для закриття бізнесу. Може виявитися так, що задумка, яка, на вашу суб’єктивну думку, має шанси на успіх, згідно з аналізом, проведеним для складання бізнес-плану, буде збитковою.
Кредити, субсидії – готовий бізнес-плану є необхідною вимогою в установах, де можна отримати фінансування, наприклад, в Центрі зайнятості населення або в банку. Тому, якщо ви хочете створити свій бізнес-план, варто спочатку перевірити, які вимоги висувають ці організації до його структури та змісту.
Допомога у веденні справи – добре підготовлений бізнес-план полегшить вам контроль над бізнесом, особливо на початковому етапі. Завдяки чітко поставленим цілям, яких ви хочете досягти, а також конкретних методів їх досягнення, ви не зійдете з обраного шляху.
Відсутність плану дій – простий шлях до підприємницької невдачі. Багато чудові проекти зазнали невдачі тільки тому, що не було розробки правильних алгоритмів дій, які включали б усі можливі загрози, цілі та засоби для їх реалізації.
Як виглядає бізнес-план?
Бізнес-план повинен бути написаний грамотно і лаконічно. У нього має бути зміст і зрозуміла структура. Також бажано розміщувати фотографії, графіки, схеми і діаграми. Прозора і логічна структура бізнес-плану значно спрощує процес його створення і реалізації.
Типовий бізнес-план складається з декількох основних частин:
- Короткий зміст проекту
- Характеристики підприємства
- Опис пропонованого товару / послуги
- Керівництво і співробітники
- Ринок і конкуренція
- Маркетингова стратегія (маркетинговий план)
- Фінансовий план
Важливо! Універсального бізнес-плану не існує. Бізнес-план повинен бути адаптований до особливих вимог (в залежності від мети, якої він служить) і до шаблонів, необхідними різними установами (банками, центрам зайнятості населення, установами надають субсидії для відкриття бізнесу).
Не існує єдиного ідеального шаблону для створення бізнес-плану – то, як він буде виглядати, буде залежати від його мети.
Створюючи його для власних потреб, не обов’язково дотримуватися будь-які суворі правила, хоча, звичайно, варто дотримуватися перевіреної схеми, представленої нижче.
Якщо, з іншого боку, ви хочете створити свій бізнес-план з метою отримання кредиту або субсидії на відкриття своєї справи, ви повинні спочатку ознайомитися з вимогами установи.
1. Короткий зміст проекту
Виконавче резюме являє собою скорочену версію всього бізнес-плану і є його окремою частиною. Це, свого роду, вітрина всього документа, яка повинна надихнути потенційного інвестора. Ось чому резюме повинно бути підготовлено особливо ретельно.
Обсяг короткого змісту розділу повинен становити приблизно 1-4 сторінки. У ньому необхідно викласти найбільш важливу інформацію з усіх інших частин. А також, основні відомості і аргументи, щоб ознайомити зацікавлених осіб з проєктом і переконати їх в тому, що ваша компанія буде успішною.
Резюме повинно починатися з опису проекту і має включати в себе:
- назва компанії і імена власників,
- мета розробки бізнес-плану,
- концепція розвитку компанії,
- короткий опис продуктів / послуг і ринків збуту (тут важливо підкреслити особливі переваги для клієнтів),
- прогнозовані витрати та прибуток,
- план використання інвестиційних коштів.
Важливо! Зверніть увагу, що читає резюме повинен прочитати і осмислити його протягом 5-10 хвилин. Порада: дайте прочитати текст кому-небудь, не знайомій з вашою ідеєю, а потім попросіть коротко викласти те, що він дізнався.
Резюме також має включати наступну інформацію:
- Який у вас досвід і кваліфікація в планованої сфері діяльності?
- Хто ваші цільові клієнти?
Скільки людей ви плануєте найняти і в якій формі зайнятості? - Наскільки велика конкуренція на ринку?
- Чим ваша пропозиція відрізняється від пропозицій конкурентів?
- Які фактори будуть визначати успіх вашого підприємства?
- Яка буде ваша стратегія продажів?
- Який ваш план просування і маркетингу?
- Які цілі продажів компанії та шляхи їх досягнення?
- Які прогнози продажів?
- Які у вас є джерела фінансування?
- Які будуть ваші фінансові потреби?
- Хто буде вашим постачальником?
Як бачите, є чимало моментів, які слід згадати в резюме – в кінці кінців, вони відносяться до всього бізнес-плану. Тому ви повинні писати якомога лаконічніше і предметно. Не вдаватися до зайвих подробиць.
Резюме в першу чергу призначена для залучення уваги потенційного інвестора.
Це непросте завдання, але, витративши на неї більше часу, ви станете на один крок ближче до досягнення успіху.
2. Характеристика підприємства.
Характеристика компанії повинна містити основну інформацію про фірму. Зміст буде відрізнятися в залежності від того, нове це, тільки створюється справу, або ж існуюче на ринку не один рік. У будь-якому випадку опис підприємства повинно бути відносно стислим. У ньому повинні бути представлені:
- ваше професійне резюме (освіта, досвід роботи і інші кваліфікації),
- повна назва компанії,
- місце і район роботи,
- номер телефону та адресу для кореспонденції,
- вид діяльності (наприклад, торгівля, виробництво, послуги),
- предмет і обсяг цієї діяльності,
- організаційно-правова форма.
Крім того, характеристика підприємства повинна також включати таку інформацію:
- завдання, які повинні виконувати підприємство,
- мета підприємства,
- бачення компанії в майбутньому,
- мотиви створення підприємства та вибір однієї, а не іншої сфери діяльності.
Якщо ви якийсь час ведете власний бізнес, ви можете описати його у вигляді короткої історії компанії. Досить вказати, чим займається ваша компанія, на якому ринку вона пропонує свої послуги або продукти і які шанси виділитися серед конкурентів в подальшому.
У разі відкриття нового проекту замість опису історії вашої компанії зосередьтеся на тому, які дії ви вже зробили для успішного початку бізнесу. Наприклад: отримали ліцензію, попередньо домовилися з постачальниками, придбали або орендували приміщення і т. Д.
3. Опис пропонованого продукту / послуги.
Основна мета бізнесу – це прибуток. Тому опис товарів і послуг – одна з головних цілей бізнес-плану. У цій частині особливо важливо ясно викласти, що ви хочете продавати і чому хтось це захоче у вас купити.
При складанні опису товару або послуги необхідно обов’язково вказати таку інформацію:
- тип пропонованого продукту / послуги,
- його назва,
- розмір, колір, вага, функції або принципи роботи,
- середня ціна на подібні товари / послуги,
- собівартість кінцевого продукту,
- його основні особливості та переваги.
Оскільки опис має бути якомога більш точним, при характеристиці продукту або послуги слід також враховувати наступне:
- Для якого ринку призначений ваш продукт / послуга (місцевий, регіональний, національний, експортний)?
- Що пропонувати клієнтові?
- Що відрізняє його від конкурентів?
- Як виглядає технічний процес виробництва товару або формування послуги?
- Як ви забезпечите потрібну якість продукції?
- Який запланований обсяг виробництва (щомісячний, квартальний, річний)?
- Це вже існуючий продукт або він тільки розробляється?
Важливо! Якщо у вас є інформація, наприклад, про думку користувачів про ваш продукт або послугу, її також варто вказати в своєму бізнес-плані.
І пам’ятайте, всі дані повинні бути реальними.
Далі поясніть, чому ваш продукт краще в порівнянні з іншими товарами / послугами, вже представленими на ринку, і чому в нього варто вкладати гроші. Вам потрібно переконати потенційних інвесторів або кредиторів прийняти вашу пропозицію, але намагайтеся бути якомога ближче до істини.
4. Керівництво і співробітники
Система управління компанією також відображається в бізнес-плані. І адміністрація, і працівники є дуже важливим елементом діяльності компанії, від якого залежить успіх нашого проекту.
У цю частину бізнес-плану ви повинні включити наступну інформацію:
- освіта, кваліфікація і компетенція управлінського персоналу,
- організаційна структура і система комунікацій в компанії,
- консалтингові послуги, якими користується компанія (наприклад, бухгалтери, юридичні фірми, PR-компанії і т. д.),
- кількість штатних працівників,
- форма і тривалість праці,
- політика оплати праці (обсяг виплат, система преміювання та т. д.).
Ця частина бізнес-плану дуже важлива. Пам’ятайте, що навіть найкраща бізнес-ідея нічого не варта без правильних людей, які її втілять!
5. Ринки і конкуренція
Розділ бізнес-плану, що стосується конкуренції, повинен описувати сферу діяльності компанії. У цій частині дається характеристика середовища, в якій буде працювати підприємство. Отже, він повинен містити всі найбільш важливі аспекти аналізу ринку, представлені таким чином, щоб і підприємець, і потенційний інвестор мали повне уявлення про той сектор, в якому буде працювати компанія.
Тут необхідно вказати інформацію про галузь і її тенденції, а також характеристики конкурентів і основних покупців вашого продукту або послуги. Чим ретельніше ви вивчите своїх конкурентів і потреби клієнтів, тим краще ви будете готові вести свій бізнес. Правильний аналіз ринку – ключ до успіху.
Орієнтовна структура цієї частини бізнес-плану повинна містити наступну інформацію:
- Які особливості вашої галузі?
- Який розмір ринку (з точки зору вартості і кількості)?
- Яка там тенденція?
- Чи існує на цьому ринку сезонність?
- Яке передбачувана кількість потенційних клієнтів?
- Хто основні покупці?
- Які очікування і потреби покупців щодо вашого продукту / послуги?
- Хто ваші прямі і непрямі конкуренти і яке їхнє становище на ринку?
Настійно рекомендуємо провести SWOT-аналіз для цієї частини вашого бізнес-плану. Завдяки йому ви дізнаєтеся свої сильні і слабкі сторони, а також зможете вловити можливості і небезпеки, створювані ринком.
SWOT-аналіз – це основний інструмент для створення маркетингової стратегії, який є наступним кроком в підготовці бізнес-плану. Тому варто провести його саме на даному етапі.
6. Маркетингова стратегія
Ця стратегія описує дії, які ви збираєтесь робити з точки зору маркетингу. Складається план продажів, який, описує, як і кому будуть продаватися ваші продукти або послуги.
Правильно складений маркетинговий план повинен інформувати про те, які інструменти ви будете використовувати для залучення клієнтів.
Слід враховувати розмір бюджету при плануванні будь-яких заходів, щоб мати можливість розрахувати, що компанія може собі дозволити, а що ні.
Маркетингова діяльність і продаж продуктів є одними з найважливіших елементів успіху всього підприємства. При їх плануванні в першу чергу враховуються такі чинники, як продукт, ціна, місце і спосіб поширення, просування і реклама, широко відомі як «комплекс маркетингу».
Виходячи з перерахованих вище факторів, при написанні маркетингової стратегії варто відповісти на наступні питання:
Як буде проходити продаж?
Через якийсь канал збуту ви збираєтеся залучити своїх клієнтів (наприклад, ліцензія на франшизу, оптові поставки товарів / послуг; фірмові магазини, власна мережа прямих продажів?
Як споживачі будуть проінформовані про ваших продуктах / послугах?
Які форми просування та реклами ви плануєте (оголошення в пресі, виставки та ярмарки, розповсюдження листівок, розсилка і т. Д.)?
Хто є вашим прямим або непрямим конкурентом на ринку?
Яка можлива реакція конкурентів на вихід вашого продукту / послуги на ринок (знизять вони ціну, запустять додаткову рекламну кампанію і т. Д.)?
Як ви будете позиціонувати свій продукт по відношенню до конкурентів?
Стратегію продажів і просування вашого бренду слід продумати вже на початковому етапі планування бізнесу.
7. Фінансовий план
Фінансовий план – одна з найважливіших частин бізнес-плану, тому що, як кажуть самі інвестори, саме на нього вони звертають найбільшу увагу.
Він повинен включати в себе плановані доходи і витрати, пов’язані з діяльністю фірми і містити повні відомості про ваші фінансові можливості. Також в цій частині слід надати інформацію про плани розвитку компанії на найближчі роки. Фінансовий план дасть вам уявлення про те, чи окупляться ваші витрати, і з самого початку здатний передбачити, чи буде бізнес прибутковим.
У цьому розділі вам слід дати відповіді на наступні питання:
- З яких джерел буде надходити фінансування підприємства?
- Якими будуть планові доходи і витрати компанії?
- Яка буде читаючи прибуток фірми?
В аналізі фінансів варто розглядати різні варіанти розвитку – наприклад, оптимістичний і найменш очікуваний. Однак не забувайте дотримуватися принципу реалістичності в кожній версії і підкріплювати свої прогнози відповідними даними, особливо якщо ви хочете використовувати бізнес-план для подачі заявки на кредит або субсидію.
Фінансовий план включає:
Аналіз майбутніх продажів – тобто план продажів продукту в передбачувані періоди часу (місяць, квартал, рік). У цій частині розраховується бажаний обсяг продажів, виходячи з кількості і вартості товарів / послуг. Робляться припущення про збільшення або зниження виробництва в залежності від ситуації на ринку.
Капітальні витрати – визначають довгострокові, середньострокові і короткострокові витрати і необхідні для них фінансові ресурси (власний капітал, позички, субсидії). Витрати включають, серед іншого, покупку товарів, рекламу, зарплати співробітників, оплату оренди, газу, опалення, розстрочки по кредиту і ін. При визначенні витрат, вони додатково розбиваються на окремі групи, після чого обґрунтовується їх необхідність.
Бухгалтерський баланс – це звіт про майно компанії, тобто активах знаходяться в даний час у власності (грошові кошти, машинах і обладнанні, приміщеннях і т. Д.) І зобов’язання, тобто джерела отримання грошей (наприклад, кредити, позики, капіталі) . Баланс – це вартість вашого бізнесу в конкретний період часу.
План руху грошових коштів – це звіт про надходження та відтоку грошових коштів. Його мета – виявити джерела збільшення або зменшення залишку коштів, що знаходяться на балансі, і розрахувати, скільки грошей і коли буде потрібно компанії.
Розрахунок прибутків і збитків – в цьому розділі представлені всі доходи і витрати компанії (прямі і непрямі). Його мета – показати здатність вашої фірми отримувати прибуток і функціонувати без сторонніх фінансових вливань.
При викладі фінансового плану підприємства також бажано включити розробку методів контролю якості, способів виставлення рахунків і замовлень, а також систем контролю балансу, звітності і визначення відповідальності за відхилення від фінансових планів.
Важливо! На перші два роки роботи компанії складаються щомісячні або щоквартальні фінансові плани. Річні плани готуються на всі наступні роки господарської діяльності.
8. Таймінг
Бізнес-план повинен також включати графік реалізації проекту, який представляє собою, свого роду, схематичне зображення всього документа.
Такий графік повинен містити:
- плановану дату початку і завершення робіт,
- опис окремих етапів реалізації проекту,
- опис основних факторів, що впливають на реалізацію планів.
Графік не є обов’язковим елементом бізнес-плану, але чітко визначає цілі і завдання проєкту, а також спосіб їх реалізації, що дозволить вам організувати діяльність компанії максимально ефективно.
Крім того, подібний графік продемонструє вашу впевненість у своїх силах. Наочно покаже що, коли і як ви будете робити, і це допоможе вигідно подати вашу ідею інвесторам.
Бізнес-план інтернет-проєкту
Бізнес-план інтернет-проекту то, з чого варто почати ведення бізнесу в Інтернеті. Бізнес-план інтернет-проекту це фундамент вашого успіху.
Від того наскільки відповідально ви підходите до планування всього задуманого залежить результат всього зробленого. 90% часу йде на підготовку при запуску нового проєкту.
Вся підготовча робота починається з розробки бізнес-плану вашого інтернет-проєкту.
Постановка і досягнення цілей це не просто список змін, які вам належить зробити. Вам доведеться контролювати хід цих змін, щоб досягти бажаного результату.
До того, як Ви почнете розробляти бізнес-план свого інтернет-проекту саме час себе ще раз запитати:
- Чого Ви насправді хочете?
- Чому Ви вирішили будувати свій бізнес в Інтернеті?
- Що Ви збираєтеся просувати, пропонувати?
- Кому Ви це збираєтеся пропонувати?
- Як Ви збираєтеся це зробити?
- Які терміни для цього Ви визначаєте?
Перше що потрібно зробити, це поставити перед собою цілі і завдання, і накидати письмово список своїх бізнес цілей.
Найголовніша ваша мета повинна бути у Вас незмінною, для Вас обов’язково життєво важливою. Тому що буде вашим стрижнем. Буде вашим горизонтом, в напрямку якого
Ви почнете рухатися, коли збудуєте, сформулюєте і відобразіть на папері свій бізнес-план інтернет-проєкту.
Поки у Вас не буде такого документа, Ви будете метушитися, кидаючись з однієї сторони в іншу, але нічого так і не досягнете. Робіть свій бізнес-план інтернет-проекту докладним і детальним. Обов’язково визначайте терміни виконання тих чи інших завдань. Контролюйте їх своєчасне виконання.
Всього, звичайно ж не передбачиш, корегуйте свій бізнес-план інтернет-проекту в ході реалізації, але обов’язково фіксуйте письмово. Дотримуйтесь йому і постійно аналізуйте прогрес, згідно наміченого графіка просування.
1. Маркетингові дослідження. 1 місяць
1) Визначення попиту на вашу послугу, продукт – 1 тиждень;
2) Вивчення головних конкурентів – 2 тижні;
3) Розробка маркетингової стратегії – 1 тиждень;
(Якщо товару / послуги ще немає, тут слід план створення таких, але це окрема тема для розмови)
2. Розробка функціональної частини проєкту. 2 тижні
1) Створення структури (макета) проекту – 1 тиждень;
2) Опрацювання взаємодії між об’єктами проекту – 5 тиждень;
3) Вибір платформ та інструментів для розробки інтернет-ресурсів і т.д. – 1 день;
3. Розробка та створення контенту. 1 місяць
1) Написання текстів статей для сайтів – 1 тиждень;
2) Створення безкоштовної поштової розсилки – 1-2 тижні;
3) Створення фото, відео, аудіо матеріалів – 1 тиждень.
4) Написання продають рекламних текстів – 1 тиждень;
4. Реалізація технічної частини. 1 місяць
1) Розробка та веб-дизайн інтернет-ресурсів;
2) Локальне тестування, налагодження і доведення;
3) Розміщення ресурсів в Мережі;
4) Роботи з пошукової оптимізації та видимості ресурсів в Мережі.
5. Просування продукту / послуги
1) Рекламна кампанія;
2) Розкрутка бренду;
3) Розвиток і корекція інтернет-ресурсів;
4) Технічний супровід продуктів.
І так далі … (цей план примітивний і представлений виключно для наочності, терміни виконання будуть в залежності від складності завдань іншими)
В кінці кожного дня, тижня, місяця підводите підсумки зробленого і головне не зупиняйтеся. Багато з нас, та й ваш покірний слуга, грішать однією згубною звичкою – залишати що-небудь на потім. Позбавляйтеся від неї якомога швидше.
А зробити це можна, тільки взявши її під контроль і кожен раз, коли вона буде про себе давати знати, будьте з нею нещадні.