Який податок відкрити для фізичних осіб

Підприємництво в Україні постійно зростає. Приватних підприємців з кожним роком стає все більше. Але, для простих громадян починати щось нове завжди страшно. Враховуючи те, що підприємницька діяльність має великі ризики, людина, відкриваючи свій малий бізнес, не впевнена в його успішності. Проблему створюють податківці, постійно змінюючи систему оподаткування. Як стати ФОПом з нуля, як зменшити ступінь ризику, як отримати офіційне право займатися бізнесом, як передбачити, хоча б в загальних рисах підсумок своєї підприємницької діяльності, дізнаєтеся зі статті.

Хто такі ФОП-и і як без помилок відкрити свій малий бізнес

Отже, припустимо, громадянин України вирішив організувати свій невеликий торговий бізнес: він купує товари в Китаї і продає їх на OLX. Торгівля йде добре. Покупець відправляє гроші на картку продавця-фізичної особи, той відправляє посилки Новою Поштою. Але в якийсь момент продавець починає хвилюватися і задавати собі питання, а що якщо банк зупинить платіж або раптом прийде податкова?. Людина цікавиться цим питанням і приходить до висновку, що потрібно зареєструвати свою діяльність як фізична особа-підприємець (ФОП). Це найпростіший спосіб для того, щоб легалізувати свій малий бізнес.

Для людини, яка раніше ніколи з цим не стикалася, процес реєстрації здається важкою справою. Однак багато ФОП-ів, які пройшли цей шлях стверджують, що немає нічого складного, а плюси, які дає реєстрація досить великі.

1). По-перше, підприємець зможе офіційно наймати співробітників, якщо він захоче розвиватися і створити свою команду.
2). По друге ФОП зможе зареєструвати свій бренд і офіційно давати рекламу.
3). По-третє, що найголовніше він зможе спати спокійно, тому що розуміє, що робить все відповідно до українського законодавства.

Перше рішення, яке потрібно прийняти підприємцю – це вибір групи ФОП, від цього вибору залежить те, які у нього будуть обмеження по обороту коштів, яка буде ставка оподаткування, і чи зможе він працювати з юридичними або тільки з фізичними особами.

1). Якщо виберете першу групу, ваш оборот буде обмежений одним мільйоном гривень на рік. Ви не зможете наймати співробітників, тобто тільки самостійно зможете працювати, так само не зможете надавати послуги компаніям та іншим ФОП-ам. Ця група більше розрахована на роздрібне надання послуг, наприклад, ремонт взуття або пошиття одягу, коли підприємець надає послуги кінцевому споживачеві – фізичній особі.

2). Друга група ФОП дає більше можливостей тут вже оборот до 5 мільйонів гривень, можна взяти на роботу до 10 осіб, і можна здійснювати зовнішню економічну діяльність. Друга група дозволяє працювати з іншими юридичними особами, але тільки з тими, які знаходяться на єдиній системі оподаткування. Ця група підходить для фрілансерів і тих підприємців, хто надає послуги і сервіси віддалено фізичним особам, наприклад програміст.

3). Третя група ФОП – це вже найбільш універсальний бізнес, тут вже обороти коштів до семи мільйонів гривень, немає обмежень за кількістю співробітників, яких можна найняти на роботу. Третя група дає можливість працювати з компаніями на будь-якій формі оподаткування, також є вибір чи будете платником ПДВ чи ні. Це дуже важливий вибір, тому що тут вже найширший спектр діяльності: від виробництва і до надання послуг різним компаніям, в тому числі ведення ресторанного бізнесу.

бізнес-вумен

Звичайно починаючи свій перший бізнес не зовсім просто вирішити багато питань, наприклад, вибрати групу ФОП. Тому для того, щоб зробити правильний вибір, який сильно впливатиме на подальшу підприємницьку діяльність, є деякі інструменти, якими користуються досвідчені підприємці. На сайті Diia.gov.ua є простий опитувальник, відповідаючи на питання якого новачок зрозуміє, яка група ФОП йому ідеально підходить.

Наприклад, ви вирішили зайнятися консультаційним бізнесом і хочете консультувати різні компанії про те, як потрібно вести свій Youtube канал. Для цього потрібно зареєструватися як ФОП. Щоб правильно вибрати групу заходите на сайт «Дія», на сторінці «Чим займатись?» вибираєте послуги, переходите на другу сторінку «Скільки працівників плануєте найняти?», для прикладу вибираєте опцію «Жодного, буду працювати сам».

Переходите на наступну сторінку під назвою «Який плануєте обсяг доходу за рік», виберете варіант до 5 мільйонів гривень. Натискаєте кнопку «Далі» і переходите на сторінку «Кому будете продавати товари чи надавати послуги», з урахуванням того, що консультації можуть отримувати всі бажаючі, вибираєте опцію «Фізичним та юридичним особам», натискаєте кнопку «Далі», відкривається сторінка в якій бачите список виду діяльності, якою може займатися тільки перша група ФОП, значить, інші взагалі не можуть займатися, це дуже важливо. У цьому списку немає обраного нами виду діяльності – консультації, тому вибираєте опцію «Не планую цим займатися». Відкривається нова сторінка, де написано «Вам підходить 3 група». Це означає, що доведеться платити єдиний податок у розмірі 5 відсотків від обороту. Також потрібно буде платити Єдиний соціальний внесок – 22%, а оборот коштів може бути до семи мільйонів гривень.

Як зареєструватися приватним підприємцем

Перше що потрібно відзначити, приватне підприємництво зареєструвати дуже легко. У свою чергу приватним підприємцям на території України може стати будь-який громадянин, який має прописку, і досяг повноліття. Існують два основних варіанти реєстрації приватного підприємництва:

• перший варіант: людина самостійно йде до державного реєстратора, і реєструє своє приватне підприємство;
• другий варіант: майбутній підприємець може здійснити держреєстрацію онлайн на сайті Міністерства юстиції України.

Плюси і мінуси обох варіантів реєстрації бізнесу

1). У першому випадку йдете в Центр надання адміністративних послуг до державного реєстратора і реєструйте свій бізнес. Для цього потрібно взяти з собою паспорт та ідентифікаційний код. Реєстратор запропонує заповнити форму № 10. Там потрібно буде вказати всі свої паспортні дані, прописку, ідентифікаційний код, види діяльності, якими хочете займатися. Про те, що до цього питання потрібно підійти серйозно попереджають всі бізнесмени. Залежно від того, який вид оподаткування ви обираєте, буде залежати успіх бізнесу. Після оформлення всіх формальностей протягом 24 годин прийде відповідь про те що ви зареєстровані як приватний підприємець. Потрібно відзначити, що реєстрація приватного підприємця на території України абсолютно безкоштовна.

2). Якщо бізнесмен вибирає другий варіант реєстрації – на сайті Міністерства юстиції, то для цього необхідно отримати електронні ключі. Їх може отримати будь-який громадянин України в сертифікованому Центрі, який знаходиться при Державній податковій службі України. Як тільки отримаєте ключі, можете відразу скористатися сайтом Мін’юсту України. На сайті потрібно зареєструватися, і створити свій кабінет. Далі реєструєте себе як приватний підприємець, і в розділі «Реєстрація бізнесу» вибираєте суб’єкт підприємницької діяльності, і заповнюєте певну анкету в режимі онлайн. Плюсом при реєстрації через сайт Мін’юсту буде те, що станете платником єдиного податку, якщо поставите галочку в спеціальній опції «Реєстрація єдиного податку». Тобто, людина стає приватним підприємцем і вже платником єдиного податку на третій групі. Протягом 24 годин на електронну пошту прийде відповідь зареєстровані чи ні.

Після того як громадянин здійснив державну реєстрацію і став приватним підприємцем, його повинні взяти на облік в органи податкової служби: до Пенсійного фонду, і в статистику, як приватного підприємця. Реєстрація здійснюється автоматично в усі органи. Бізнесменові нікуди не потрібно йти, не треба подавати не заяви. Державний реєстратор в автоматичному порядку реєструє його у всіх органах і службах. Підсумок реєстрації завжди буде видно у виписці з реєстру суб’єктів підприємницької діяльності. Після того як підприємець зареєстрував свою діяльність він отримує виписку в електронній формі або в паперовому вигляді. Далі можете здійснювати відкриття вашого розрахункового рахунку, як приватного підприємця, провести реєстрацію книги в податкових органах і безпосередньо переходити до здійснення своєї підприємницької діяльності.

Обираємо систему оподаткування суб’єктів малого бізнесу

На даний момент в Україні існує дві системи оподаткування: загальна система і єдиний податок. Поговоримо про кожну з них більш детально.

1). На загальній системі оподаткування сплачується податок на прибуток – це 18%. Ця система більше підходить компаніям, у яких є великі витрати, тому що податок необхідно буде платити з різниці між доходами і офіційно підтвердженими витратами. Також загальна система не має обмежень за видами діяльності або обороту капіталу компанії. Тому всі великі компанії є платниками податку на прибуток на загальних підставах. Як на загальній системі, так і на єдиному податку, підприємство може бути зареєстроване платником податку на додану вартість (ПДВ).

фоп

Щоб відповісти на питання, чи потрібно вам реєструватися платником ПДВ, необхідно розібратися, хто ж будуть, або вже є, ваші клієнти і чи потрібен буде їм податковий кредит з ПДВ. Якщо ваші клієнти неплатники ПДВ, то не реєструючись платником ПДВ, можна заощадити багато грошей і нервів.

Перебуваючи на загальній системі оподаткування, є одна умова при якій обов’язково необхідно зареєструватися платником ПДВ. В українському законодавстві щодо цього сказано, що якщо дохід у підприємства за останні 12 місяців більше 1 млн. гривень. Отже, простіше кажучи, загальна система потрібна в тому випадку, якщо ви не плануєте вести діяльність тривалий час, тому що буде простіше подавати звіти, ви не плануєте великі обороти, більше 5 млн. грн у рік, маржа невелика, то вигідніше платити 18% з прибутку, ніж 5% з обороту. ПДВ вам потрібен – якщо ваші клієнти платники ПДВ

Згідно із законодавчими актами в Україні при реєстрації підприємства за замовчуванням податок на прибуток платять тільки юридичні особи. Тому якщо плануєте працювати за спрощеною системою, тобто на єдиному податку, то при реєстрації потрібно подати відповідну заяву.

Ставки податку на прибуток у 2021 році

Підприємці, які відкривають свою діяльність на загальній системі оподаткування, повинні знати, що у 2021 році в Україні податок на прибуток становить:

• 18% від прибутку;
• 3% від доходу – при загальному страхуванні;
• 30% від доходу, якщо займаєтеся діяльністю з організації та проведення лотерей;

Покарання за несвоєчасне подання звіту до податкової служби

У 2021 році в Україні працюють штрафи за несвоєчасну сплату податків на прибуток:
• за прострочену здачу звіту штраф 340 гривень, при повторній здачі після встановленого терміну штраф – 1020 гривень;
• штрафні санкції при несвоєчасній сплаті податку до 30 днів – 5%, після 30 днів – 10% від суми нестачі.

2). При виборі єдиного податку, вам необхідно буде платити податок з доходу, або, як кажуть, з обороту. Найбільш поширена третя група єдиного податку, вона дозволяє працювати як з юридичними особами, так і з фізичними особами, що дуже зручно. Платники найзручнішої форми оподаткування єдиного податку на 3й групі можуть самі обирати, ставати їм платниками ПДВ чи ні за тією ж логікою, залежно від того, чи сплачують ПДВ їхні клієнти. Від їх вибору залежить відсоток податку, який необхідно буде платити від доходу:

• 5% від доходу неплатникам ПДВ;
• 3% від доходу платникам ПДВ.

На практиці зазвичай це 5%, так як більшість з них все-таки працюють без ПДВ. Виходячи з того, ким не можуть бути платники єдиного податку, можете прийняти рішення, чи підходить вам 3 група чи ні. Найчастіші причини, чому підприємці не можуть бути платниками єдиного податку це:

• Підприємства з оборотом понад 5 млн. грн на рік.
• Нерезиденти України.
• Представництва, філії та інші відокремлені підрозділи юридичних осіб, які не є платником єдиного податку.
• Підприємства, понад 25% статутного капіталу яких належить юридичним особам, не платникам єдиного податку.
• Підприємства, які займаються забороненими для спрощеної системи оподаткування видами діяльності такими як:
• обмін іноземних валют;
• виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів;
• видобуток, виробництво і реалізація дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння;

Отже, якщо оборот капіталу до 5 млн. на рік і бізнес не потрапляє під обмеження, фахівці рекомендують вибирати спрощену систему оподаткування на 3-й групі. Це дійсно вигідно і з точки зору податків, і за складністю ведення обліку та складання звітності. Якщо ж оборот компанії більше 5 млн. на рік, клієнти є платниками ПДВ, а компанія займається видами діяльності, які потрапляють під обмеження, то працювати доведеться в загальній системі оподаткування з ПДВ.

Висновки

В Україні поряд із загальною системою оподаткування, діє спрощена система оподаткування. Вона являє собою особливий механізм єдиного податку на умовах, визначених Податковим Кодексом України.

Фізична особа-підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо бізнес відповідає вимогам Податкового Кодексу України.

З урахуванням штрафів за несвоєчасне подання звітності ведення бухгалтерської звітності для більшості підприємців – головний біль. На старті утримувати свого бухгалтера дорого, а віддавати посередникам не завжди надійно.

Як справлятися зі стресом на роботі

Що таке кешбек, і як обрати найкращий кешбек-сервіс

Як заробити 1000 гривень ( день ) в Інтернеті